10 tips voor het maken van een bedrijfsfilm

Goed, je hebt besloten om een bedrijfsfilm te (laten) maken. Waar begin je? Hoe maak je zo een bedrijfsvideo? Het begint allemaal met een verhaal, een goed verhaal! Met deze tips gaan we je op weg helpen als je een bedrijfsfilm gaat maken.

1) Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden.

Er is al zoveel gemaakt in vorm en inhoud. Ga online en zoek naar voorbeelden. Dat doen wij ook altijd. Wij pluizen heel YouTube af op zoek naar een video die ons inspireert.

2) Het gaat niet om jou maar om je klant.

Wij van WC-eend…. wie kent het niet. Die vorm kan in deze tijd echt niet meer. Een (potentiële) klant wil weten wat het voordeel voor hem is en wat je als bedrijf allemaal voor hem kan betekenen. Welk probleem los je op? De klant hoeft niet te weten hoe groot je pand is of hoe lang het bedrijf bestaat. dit soort informatie past heel goed in andere films, zoals een employer branding movie.

3) Storytelling boven alles

De term ‘storytelling’ zegt het eigenlijk al: vertel een verhaal. Met een goed verhaal creëer je beleving en geef je de boodschap betekenis. Ga voor het verhaal van je bedrijf opzoek naar jou toegevoegde waarde: wat drijft jou, waarom doet je bedrijf er toe? Val niet in de valkuil door alleen maar te vertellen wat je doet, juist ook waarom.

4) Activeer de kijker direct na het starten van je bedrijfsfilm.

De kijker van nu neemt weinig tijd. Het moet gelijk boeien en aanspraak maken op de wens/probleem van de kijker. Nog een valkuil, begin niet met je logo.

5) Keep it simple

De meest briljante verhalen zijn simpel maar o zo lastig om te bedenken. Zeker als je op de ondernemersstoel zit. Dan wil niets missen in je film. Maar less is more!

6) Een bedrijfsfilm is niet de heilige graal

Een bedrijfsvideo staat niet op zichzelf; het is onderdeel van je complete marketing. Zorg daarom dat het goed aansluit op je overige uitingen, zoals je website en socials. Zo versterkt het elkaar en krijg je een consistente communicatie.

7) Bedrijfsfilm is verschillende vormen

Ons advies is om 1 hoofdfilm te maken en kortere afgeleide ervan. Met deze kortere varianten bedrijfsfilm prikkel je de kijker om de hoofdfilm op je website te bekijken.

8) Bewaar alles

De wereld is in beweging zo ook je bedrijf. Met de bronbestanden kan een goed videoproductiebedrijf van bestaand materiaal nieuwe edits maken die meegaan met de tijd. Soms zijn slechts aanvullende beelden nodig. (lees: onwijze kostenbesparing)

9) Doe het goed of niet

Een bedrijfsvideo kan je veel opleveren. Maar wel als je het goed doet. Dit bekent niet dat je een onwijs gelikte video nodig hebt. Maar doordenk het goed.

  • Wat is je propositie? Welke uitstraling past daarbij?
  • Wie kan je verhaal het beste vertellen? Waarom?
  • Welke doelgroep wil je aanspreken?
  • Welke taal gebruik je?

10) Blijf up to date

De ontwikkelingen blijven doorgaan op video gebied. Zomaar een video maken kan wel maar je kan ook de plank misslaan. Bekijk dit artikel eens over de laatste ontwikkelingen op video gebied.

 

 

Dit is een video uit de oude doos. Toch zijn we nog steeds trots op het verhaal wat we hebben kunnen vertellen met deze video. Klik hier voor meer video’s.

Google video